TRAM inicia una col·laboració amb el Club Joventut Badalona, l’històric club de bàsquet de Badalona, amb la finalitat de donar visibilitat, entre l’afició de La Penya i visitants, a l’opció del tramvia com a mode de transport públic accessible i proper al Pavelló Olímpic de Badalona. Tan proper que la línia T5 de TRAM, que finalitza a la parada Gorg, es troba a 400 metres del pavelló i el connecta amb la plaça de les Glòries de Barcelona, passant també per Sant Adrià de Besòs.

El conveni anual inclou la cessió de tres suports publicitaris de l’Olímpic i presència als canals digitals per part del club a TRAM. En els suports físics, es plasmarà el logotip, mentre que a la pantalla LED anirà apareixent informació útil per a l’afició que s’apropi en tramvia als partits de La Penya. A més, amb l’aportació econòmica de TRAM, els treballadors de la companyia també gaudiran dels partits a casa de La Penya, amb 4 abonaments per temporada que s’aniran sortejant internament. 

TRAM treballa aquests acords de màrqueting per tal de portar la marca als esdeveniments pròxims a la zona d’influència del tramvia i per fer conèixer a la població aquesta alternativa sostenible de transport i consolidar-la tant els dies feiners com els festius.

El Club treballa amb la línia del transport sostenible per fer que els aficionats de la Penya puguin arribar a l’Olímpic de la millor manera possible. Aquest acord també inclou l’augment de la freqüència de tramvies en els dies de major afluència al pavelló.

Diumenge 11 de febrer es modificarà el servei de la línia T4 de TRAM, amb motiu de la celebració de la Mitja Marató de Barcelona, concretament al seu pas per l’avinguda Meridiana i l’avinguda Diagonal.

Entre les 7:45 i les 12:30 hores, no hi haurà servei en tota la línia T4. Entre les 12:30 h i les 13 h, està previst que es recuperi el servei entre les parades Estació de Sant Adrià i Glòries. A partir de les 13 hores, es preveu restablir el servei de la totalitat de la línia T4, un cop els organitzadors de la cursa la donin per finalitzada.

Durant el tall, es reforçarà el servei de la línia T6, mentre que la resta de línies de la xarxa tramviària funcionaran en l’horari habitual.

TRAM recorda que aquests horaris són aproximats i dependran, en tot cas, del desenvolupament de la Mitja Marató de Barcelona i de les indicacions de l’organització de la cursa.

La mobilitat és un dels elements clau i indispensable per combatre l’exclusió social. El projecte “Accés a la mobilitat per a les persones sense llar” engegat per Sant Joan de Déu amb el suport de Moventia i TRAM ajuda a reduir aquesta desigualtat que moltes persones pateixen, facilitant els desplaçaments en transport públic.

La iniciativa té com a objectiu donar accés gratuït a l’ús del transport públic a la ciutat de Barcelona i rodalia a les persones en situació de sense llar acollides als diferents programes d’atenció directa que porta a terme Sant Joan de Déu Serveis Socials - Barcelona, per tal que puguin assistir a les seves activitats formatives, de treball o recerca de feina, visites mèdiques, per recuperar la xarxa de relacions socials i familiars, per realitzar activitats de reforç de socialització (com ara d’oci i culturals) i qualsevol altre tipus de gestió i activitat coordinada amb els tècnics de Sant Joan de Déu perquè els ajudin a recuperar les regnes de la seva vida. 

Moventia i TRAM donen suport al projecte des de fa 7 anys, en el marc de les actuacions que totes dues companyies realitzen com a empreses socialment responsables. La seva vinculació suposa el finançament de la pràctica totalitat del cost anual del projecte per facilitar l’accés al transport públic de les persones ateses des de diferents programes socials de l’entitat. Durant el 2023 l’ajut ha incidit directament en prop de 600 persones i en els 7 anys que dura l’aliança, ja se n’han beneficiat prop de 3.600 persones.

Tant Moventia com TRAM han adoptat, des de la seva fundació, un clar compromís amb les persones, més enllà de la seva plantilla, persones usuàries i clientela. Tot anant en línia amb l’ODS 17, ‘Aliances per aconseguir objectius’, les dues empreses desenvolupen programes propis i col·laboren, com en aquesta ocasió, amb entitats i fundacions sense ànim de lucre, per impulsar una societat millor i contribuir a millorar la qualitat de vida dels col·lectius més vulnerables. 

El transport públic, eina d’inclusió    
A l’acte de renovació de l’aliança, han participat la vicepresidenta Corporativa, Comunicació Interna i Institucional de Moventia, Sílvia Martí; el director general de TRAM, Humberto López Vilalta; el director de Sant Joan de Déu Serveis Socials - Barcelona, Salvador Maneu; i el director de l’Obra Social Sant Joan de Déu, Oriol Bota. 

Durant la conversa, s’ha posat de manifest que el transport públic és una eina essencial perquè la ciutadania pugui desenvolupar les activitats de la vida quotidiana com estudiar, treballar o mantenir la xarxa social, i especialment per les persones en situació de sense llar que han d’accedir a diversos recursos públics distribuïts per tota la ciutat de Barcelona i la seva àrea metropolitana. A més a més, l’accés al transport permet gaudir d’activitats complementàries que incideixen directament en la seva recuperació, ja que enforteixen els lligams socials i amb la comunitat.

A la reunió també s’ha comentat el positiu impacte del projecte sobre l’ocupabilitat: al darrer any, prop de la meitat de les persones acollides surten del programa amb feina, recuperant els nivells assolits abans de la pandèmia. En el mateix període, també hi ha hagut un increment en l’evolució de persones que deixen el programa amb ingressos econòmics, assolint el 86% de les persones ateses.

Sobre Sant Joan de Déu
Sant Joan de Déu Serveis Socials Barcelona, entitat que va néixer fa 43 anys, té com a missió acollir i acompanyar de forma integral a persones en situació de sense llar, amb el propòsit de promoure oportunitats de desenvolupament personal i social per tal que puguin dur a terme els seus projectes vitals, sent una referència en aquest àmbit a la ciutat de Barcelona. Aquesta entitat atén cada any a Barcelona prop de 600 persones, el que representa el 15% de la totalitat de les persones en situació de sense llar a la ciutat, segons l’últim informe de Diagnosi de la XAPSLL (Xarxa d’Atenció a Persones Sense Llar). 

Per la seva banda, l'Obra Social Sant Joan de Déu treballa per la millora social i posa la solidaritat al centre de la vida de les persones a través dels projectes solidaris dels centres de Sant Joan de Déu. A més a més, part del seu compromís és sensibilitzar la societat de realitats sovint poc visibles i donar suport administratiu als centres pel que fa a la captació de donacions.

Sobre Moventia
Moventia és una empresa familiar, multinacional, especialitzada en el sector de la mobilitat. Va ser fundada l'any 1923 a Barcelona (Espanya) i avui, gairebé cent anys després, és una gran empresa consolidada i formada per una plantilla de 5.000 empleats. L'objectiu de Moventia és connectar persones i ciutats a través d'un model de negoci flexible, basat en la multimodalitat, orientat cap al client i sempre amb la innovació i la sostenibilitat com a eixos principals.

Moventia inclou dins de la seva estructura dues divisions. La primera és Moventis, referent en la mobilitat pública amb serveis de transport urbà, interurbà i discrecional. Moventis mou anualment a més de 150 milions de passatgers a través de 110 milions de quilòmetres, amb una flota de 1.850 autobusos i autocars, 41 tramvies i més de 45.000 bicicletes.

La segona és Movento, divisió dedicada a la mobilitat privada a través de la comercialització i reparació de vehicles. Movento és una de les companyies líder a la mobilitat privada amb més de 27.000 vehicles nous i d'ocasió venuts a l'any. A més, és experta també en la gestió de flotes, serveis postvenda per a camions, furgonetes, turismes, motos autobusos i autocars i, al seu torn, compta amb la gestió Car-as-a-service sota la marca Movento Drive.

Sobre TRAM
TRAM és l’empresa que gestiona les dues xarxes de tramvies a la Regió Metropolitana de Barcelona i que ha aconseguit que el tramvia sigui el transport públic més ben valorat segons l’Enquesta de Mobilitat en dia Feiner que realitza l’ATM (EMEF). La col·laboració en el programa accés a la mobilitat per a persones sense llar és un dels projectes de Responsabilitat Social Empresarial més rellevants en els que el tramvia participa i s’emmarca dins del seu pla anual de responsabilitat social; concretament en donar suport a una iniciativa que promou la igualtat d’oportunitats, la inclusió i la superació personal.

El TRAM celebra, el 3 d’abril de 2024, 20 anys de servei amb un total de 458.626.776 viatges en tramvia. Al llarg del present any, es duran a terme diferents activitats i iniciatives per commemorar l’efemèride, entre les quals destaca el cicle d’entrevistes “Trobades al TRAM”, 12 converses del periodista Pere Mas amb diverses figures mediàtiques de diferents àmbits, viatjant en el tramvia. Un 20è aniversari que coincidirà amb la incorporació de 3 noves parades en la xarxa Trambesòs, des de Glòries a Verdaguer, aquest 2024. 

Entre les diferents activitats i actes previstos per a la celebració d’aquests 20 anys està el cicle d’entrevistes “Trobades al TRAM”, 12 converses del periodista Pere Mas amb diverses figures mediàtiques de diferents àmbits, viatjant en el tramvia. 

El periodista Marc Giró, recent Premi Nacional de Comunicació de la Generalitat de Catalunya, obre aquest cicle d’entrevistes que tenen lloc en un tramvia, en circulació real i per les línies habituals del TRAM. Pere Mas també conversarà amb la cuinera internacional Carme Ruscalleda, el cantant Miki Núñez o la corredora de muntanya Núria Picas, entre altres. 

Les converses seran amb un to amable i distès i es parlarà no només del perfil professional de l’entrevistat sinó que també es posarà el focus en el factor humà. “Trobades al TRAM” es difondrà a través dels diferents canals en línia de TRAM (YouTube, Twitter, Facebook i Instagram), en el blog oficial “Propera parada” i, en format pòdcasts, en les plataformes Spotify i iVoox

Clica aquí per veure el vídeo a YouTube

Amb aquestes entrevistes, TRAM vol posar en relleu la feina feta durant aquests 20 anys, per oferir una mobilitat de futur, més eficient, sostenible i respectuosa amb la societat i el medi ambient, a la ciutadania de Barcelona i la seva àrea metropolitana. 

TRAM adapta el servei a la demanda prevista a Trambesòs durant el dissabte 3 i el diumenge 4 de febrer, amb motiu del Festival Llum BCN 2024, el festival d’arts lumíniques organitzat per l’Institut de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona que se celebra al barri del Poblenou del 2 al 4 de febrer. 

La línia T4 de TRAM, que va des de Ciutadella | Vila Olímpica a Estació de Sant Adrià, tindrà més tramvies en servei, el que suposarà menys temps d’espera, amb freqüències de pas de 15 minuts entre les 21 h i les 23 h. A les altres línies de Trambesòs, dissabte i diumenge de les 18 h a les 23 h, els tramvies passaran cada 10 minuts pel tronc comú de les línies T5 i T6, entre Glòries i Parc del Besòs, mentre que la freqüència de la T5 fora d’aquestes parades serà de 15 minuts, de Parc del Besòs a Gorg.

A banda del reforç de servei, TRAM col·labora amb el festival mitjançant la cessió d’espais publicitaris de tramvies i parades pròximes a les instal·lacions lumíniques. Les persones que s’acostin al Poblenou en TRAM podran trobar un tríptic amb el mapa del festival i informacions pràctiques als caixetins interiors del tramvia. A més, a les parades Auditori | Teatre Nacional, Ca l’Aranyó, Pere IV i Fluvià, hi ha des de fa dues setmanes un gran mapa del festival amb els punts d’interès i propostes d’itinerari per visitar totes les instal·lacions en TRAM.

El tramvia de la regió metropolitana de Barcelona ha realitzat 30,9 milions de viatges el 2023, un 15,84% més que durant el 2022. En concret, s’han fet  30.962.605 viatges; 21.821.274 a Trambaix (amb un increment del 18,64%), i 9.141.331 a Trambesòs (amb un creixement del 9,64%). Les dades obtingudes durant aquest darrer any, demostren que el servei de tramvia es consolida i torna als nivells prepandèmics, assolint un nou rècord de validacions. Concretament, aquest nou rècord supera en 1,2 milions l’assolit l’any 2019.

Aquest 2023 també es va assolir el rècord de validacions, en un sol dia, entre les dues xarxes quan el passat 8 de novembre es van registrar 122.502 viatges.

Des de la posada en funcionament de TRAM el 2004, s’han realitzat 458.626.776 viatges en tramvia. La xarxa Trambaix, amb tres línies (T1, T2 i T3) i 29 parades ha fet més de 312 milions de viatges des de la seva posada en funcionament. La xarxa Trambesòs, també amb tres línies (T4, T5 i T6) i 27 parades, ha aconseguit més de 145 milions de viatges.

La xarxa Trambaix va entrar en servei el 3 d’abril de 2004 i la xarxa Trambesòs ho va fer el 8 de maig del mateix any. Des de la seva entrada en servei, el tramvia ha estat el transport públic més ben valorat de la Regió Metropolitana de Barcelona (segons l’Enquesta de Mobilitat en Dia Feiner de l’ATM) i les validacions han crescut, any rere any, amb l’única excepció dels anys 2010 i 2012, per la forta crisi econòmica, i els anys 2020 i 2021 per la crisi del coronavirus.