Amb motiu de les festes de Nadal, el servei de TRAM s’adapta a la demanda prevista pels dies 4, 5, 6, 7, 8, 11, 18, 24, 25, 26 i 31 de desembre de 2022 i 1, 5, 6 i 8 de gener de 2023.


Pont de desembre

El 5 i 7 de desembre les freqüències de pas seran les de divendres i el servei acabarà a les 2:00 hores, mentre que els dies festius 6 i 8 les freqüències seran de dissabte a Trambaix i de diumenge a Trambesòs, i el servei finalitzarà a les 24:00 hores.


Nadal

Un any més, el 24 de desembre el servei finalitzarà a les 22:00 hores a tota la xarxa de TRAM; la nit del 25 al 26 de desembre, s’oferirà circulació tant a Trambaix com a Trambesòs fins a les 2:00 hores amb freqüències de dissabte, i el dia de Sant Esteve, 26 de desembre, s’establiran freqüències de pas de diumenge fins a les  24:00 hores.

A més, els diumenges 4, 11 i 18 de desembre i el 8 de gener s’establiran freqüències de pas de dissabte fins a les 24:00 hores a Trambaix, coincidint amb l’horari comercial dels dies festius amb comerços oberts.


Cap d’Any i 2023

Durant la nit de Cap d’any, 31 de desembre, hi haurà tramvies circulant ininterrompudament amb freqüències de 15 minuts al tronc comú a Trambaix, de Francesc Macià fins a Montesa, entre les 22:00 h i les 05:00 h. A Trambesòs, a la línia T4 la freqüència serà de 20 minuts i a la T5 de 30 minuts també entre les 22:00 h i les 5:00 h. L’1 de gener de 2023 s’establiran freqüències de pas de diumenge fins a les 00.00 hores.

TRAM recorda que el dia 5 de gener hi haurà les mateixes freqüències de pas que un divendres i servei fins a les 02:00 h, però els horaris es poden veure modificats segons el recorregut de les cavalcades de Reis dels diferents municipis de la xarxa. Per finalitzar, el divendres 6 de gener, Dia de Reis, el servei acabarà a les 2:00 h amb freqüències de pas de diumenge a Trambaix i de dissabte a Trambesòs.

 

 

TRAM ha inaugurat l’obra mural de la cinquena edició d’Art al TRAM a la parada Sant Martí de Provençals de les línies T5 i T6 de Trambesòs, de la mà de l’Elisa Capdevila. A l’acte, realitzat divendres, hi han assistit representants de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i de l’Associació de Veïns de Sant Martí de Provençals, a més del director general de TRAM, Humberto López Vilalta; el gerent de TRAM, Xavier León, i el director de Rebobinart, Marc García.

Durant tot el mes d’octubre, l’artista barcelonina ha representat diverses persones usuàries del tramvia amb els seus diferents cossos, formes de vestir, estils de vida, ètnies, edats i tarannàs. L’obra mural, doncs, homenatja la ciutadania i alhora convida a badar i observar en una zona de pas.

En una de les parets, els personatges de fins a 3 metres d’alçada formen un collage d’escenes amb parelles, persones descansant, llegint, passejant el gos, infants rient, persones amb mobilitat reduïda o amb una bicicleta. I a l’altra banda, l’obra juga amb les finestres com si fossin vitrines on s’exposen objectes que es poden relacionar o no amb els personatges de davant com si fos un joc.

 

#artalTRAM

Art al TRAM és un projecte d'intervencions artístiques comissariades per la productora d’art urbà Rebobinart amb l’objectiu d’utilitzar l’art per revitalitzar espais de pas a les instal·lacions del tramvia i convertir-les en llocs més amigables, així com generar experiències úniques per al passatge.

La iniciativa va arrencar l’any 2020 amb l’execució de l’obra d’Iker Muro (Mur0ne) a la parada de Cornellà Centre, on al llarg de 1600m2 es representa la multiculturalitat i diversitat de les persones usuàries del tramvia a través d’un joc de perfils de cares que s’entrecreuen i que generen sensació́ de moviment.

Va continuar l’any 2021 amb la intervenció́ mural d'Amaia Arrazola a la parada Besòs, on personatges inclusius, diversos, actuals i metafòrics comparteixen espai amb gegants ocells autòctons de la zona del Besòs. Els darrers projectes d’Art al TRAM van anar a càrrec de l’artista francesa Perrine Honoré i de l’il·lustrador basc Javirroyo. Perrine va intervenir a les oficines que TRAM té a Barcelona amb un mural que evoca un viatge sensorial en tramvia i, amb Javirroyo, TRAM va participar a l’exposició “Banksy. The art of protest” al Disseny Hub Barcelona, on l’il·lustrador explicava la relació del projecte Art al TRAM amb el grafiter Banksy.

L’entitat cultural Rebobinart treballa des de l’any 2012 amb l’objectiu de posar l’art urbà al servei de la dinamització social i cultural de l’espai públic i la desestigmatització de les expressions més elaborades de l’art urbà, una forma artística que sovint ha estat considerada vandàlica i invasiva.

Un any més, TRAM realitza l’Estudi de Satisfacció de Viatgers per conèixer com valoren el servei les persones usuàries. Els
resultats mostren que la satisfacció espontània (Índex de Qualitat Percebuda) dels usuaris i de les usuàries de les dues xarxes segueix augmentant ja que la puntuació ha passat dels 8,21 punts del 2021 als 8,37 punts.

A la pregunta, “Quina nota global li donaria al servei actual de TRAM en una escala de 0 a 10”, les persones usuàries del tramvia puntuen amb un notable alt el servei, amb una puntuació mitjana de les dues xarxes de 8,43 punts.

L’atribut més ben valorat de la xarxa Trambaix és, un any més, la facilitat d’accés a l’andana i els tramvies. Enguany, augmenta de nota i es col·loca en la segona posició dels atributs millor valorats la informació del servei (megafonia, pantalles, senyalització…) seguida de la conducció suau i segura.

Els atributs que més han augmentat en valoració aquest 2022 respecte de l’any passat han estat la seguretat personal (viatjar sense conflictes) i el funcionament de les màquines validadores de dins el tramvia.

Pel que fa a Trambesòs, els atributs més ben valorats són l’accessibilitat a l’andana i els tramvies i la rapidesa del trajecte. Els atributs que més han augmentat en valoració durant el 2022 han estat el funcionament de les màquines validadores de dins el tramvia, la puntualitat i la informació del servei.

 

La usuària tipus

L’Estudi de Satisfacció de Viatgers de TRAM també mostra el perfil de les persones usuàries del tramvia: una dona (62% a Trambaix i 66,4% a Trambesòs) entre 41 i 64 anys (31,6% a Trambaix i 33,5% a Trambesòs), que viu a Barcelona (26,2% a Trambaix i 51,1% a Trambesòs) i que fa un ús intensiu del tramvia, amb un o més d’un viatge al dia (58,6% a Trambaix i 54,7% a Trambesòs), eminentment per motius laborals (66,4% a Trambaix i 64,8% a Trambesòs).

A més, el 83,4% de les persones usuàries de Trambaix i el 81,1% de les de Trambesòs afirmen tenir altres alternatives de transport per fer els seus desplaçaments però prefereixen fer-los en tramvia.

L’estudi, realitzat entre el 23 de maig i el 8 de juny a un total de 2.310 persones, permet conèixer anualment l’opinió dels viatgers i el seu grau de satisfacció. Gràcies a aquest estudi TRAM pot detectar els atributs amb menys nota i implementar, si cal, noves millores.

 

L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i TRAM finalitzen el projecte d’instal·lació de bucles magnètics inductius per a persones amb baixa audició. Trenta-quatre parades de Trambaix i Trambesòs se sumen a les tretze ja existents amb aquesta tecnologia a la xarxa Trambaix i als bucles magnètics portàtils de les dues oficines d’Atenció a Clients.

Els bucles magnètics inductius eliminen el soroll de fons en audiòfons o implants. Ho fan transformant el senyal d’àudio en un camp magnètic que és rebut pels aparells dotats de posició T (Tele-bobina), que duen les persones amb baixa audició. Aquest camp magnètic es transforma en so, aïllat de reverberacions i soroll ambient, dins de l’orella de la persona usuària. El resultat és que les persones usuàries reben un so més net i nítid, intel·ligible i amb un volum adaptat a les necessitats de l’usuari. Aquesta millora afecta tant la recepció dels missatges emesos per megafonia com les comunicacions a través de l’intèrfon de la marquesina, que comunica a les persones usuàries amb el Centre de Control de TRAM.

Amb aquest nou avenç conclou el pla de desplegament dels bucles a tota la xarxa tramviària, projecte iniciat el 2019 amb el finançament de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM). Des de llavors, s’ha anat desenvolupant fins a arribar als dos punts de contacte presencial de TRAM i a la totalitat de les parades d’ambdues xarxes.

TRAM inicia la cinquena edició d’Art al TRAM a la parada Sant Martí de Provençals de les línies T5 i T6 de Trambesòs amb un mural de l’Elisa Capdevila. L’artista barcelonina representarà diverses persones usuàries del tramvia amb els seus diferents cossos, formes de vestir, estils de vida, ètnies, edats i tarannàs. D’aquesta manera, l’obra mural serà un homenatge a la ciutadania i a l’hora convidarà a badar i observar, una activitat cada vegada menys freqüent a les grans ciutats.

En una de les parets, els personatges teixiran diferents escenes que els usuaris i usuàries hauran de desxifrar tot fent-los partícips del joc de mirades entre ells i els retrats realistes. I a l’altra banda, l’obra jugarà amb les finestres com si fossin vitrines on s’exposaran objectes que es poden relacionar o no amb els personatges de davant.

L’artista catalana Elisa Capdevila va estudiar pintura i dibuix a la Barcelona Academy of Arts. A poc a poc, va anar traslladant les seves obres als murs, fins a arribar a crear projectes a gran escala, fet que l’ha portat a adquirir un renom internacional. Ha participat en diversos festivals d’art urbà, i actualment combina la seva obra mural amb obra d’estudi.

 

#artalTRAM

Art al TRAM és un projecte d'intervencions artístiques comissariades per la productora d’art urbà Rebobinart amb l’objectiu d’utilitzar l’art per revitalitzar espais de pas a les instal·lacions del tramvia i convertir-les en llocs més amigables, així com generar experiències úniques per al passatge.

La iniciativa va arrencar l’any 2020 amb l’execució de l’obra d’Iker Muro (Mur0ne) a la parada de Cornellà Centre, on al llarg de 1600m2 es representa la multiculturalitat i diversitat de les persones usuàries del tramvia a través d’un joc de perfils de cares que s’entrecreuen i que generen sensació́ de moviment.

Va continuar l’any 2021 amb la intervenció́ mural d'Amaia Arrazola a la parada Besòs on personatges inclusius, diversos, actuals i metafòrics comparteixen espai amb gegants ocells autòctons de la zona del Besòs. Els darrers projectes d’Art al TRAM van anar a càrrec de l’artista francesa Perrine Honoré  i de l’il·lustrador basc Javirroyo. Perrine va intervenir a les oficines que TRAM té a Barcelona amb un mural que evoca un viatge sensorial en tramvia i, amb Royo, TRAM va participar en l’exposició “Banksy. The art of protest” al Disseny Hub Barcelona, on l’il·lustrador explicava la relació del projecte Art al TRAM amb el grafiter Banksy.

L’entitat cultural Rebobinart treballa des de l’any 2012 amb l’objectiu de posar l’art urbà al servei de la dinamització social i cultural de l’espai públic. Treballa per promocionar les expressions més elaborades de l’art urbà i desestigmatitzar la percepció d’una forma artística que sovint ha estat considerada vandàlica i invasiva.

El tramvia de Barcelona llança aquest dilluns una campanya antifrau per conscienciar les persones que utilitzen el transport públic de la necessitat de validar el títol de transport en cada viatge. Sota el claim “Cola’t” la campanya utilitza la psicologia inversa i dona una instrucció contrària a l’esperada. A més a més, s’informa de les conseqüències de cometre frau o sigui haver de pagar una multa de 100€.

Després de dos anys de pandèmia, el tramvia ja s’apropa a les dades de validacions del 2019 i és per aquest motiu que es llança aquesta campanya. Actualment, del total d’inspeccions realitzades durant el primer semestre de l’any, un 2,12% a la xarxa Trambaix i un 2,86% a la xarxa Trambesòs acaben en un expedient sancionador. El primer semestre del 2019 les sancions sobre el total d’inspeccions va ser de l’1,34% al Trambaix i de l’1,90% al Trambesòs.

La campanya té una durada d’un mes i es podrà veure en els suports offline i online del tramvia: parades, tramvies, validadores, web i xarxes socials. A més a més, la campanya anirà acompanyada d’un augment de la inspecció a totes dues xarxes.