El Tramvia de Barcelona ha realitzat 29,8 milions de viatges el 2019, la xifra més alta des de l’entrada en servei del TRAM, un 2,36% més que l’any anterior. En concret, s’han fet 29.772.109 milions de viatges; 20.226.482 milions a Trambaix (amb un increment del 6,12%), i 9.545.627 milions a Trambesòs (amb una davallada del 4,8%).

Les dades obtingudes durant aquest darrer any, a més de mostrar que TRAM està fregant els 30 milions de viatges anuals, marquen una tendència a l’alça, tenint en compte que des del 2013 les validacions augmenten anualment en més d’un milió fins aquest darrer any, que l’increment ha fregat els 700.000 viatges.

La davallada del creixement en validacions a la xarxa Trambesòs s’explica per la pèrdua de viatges en tramvia durant el primer quadrimestre del 2019, entre el 27 de gener i el 25 d’abril,  per la interrupció del servei entre les parades Glòries i Can Jaumandreu per les obres dels túnels de la Plaça de les Glòries. Aquest tram afectat per les obres de l’Ajuntament de Barcelona estava cobert per un servei de busos llançadora.

Des de la posada en funcionament de TRAM al 2004, s’han realitzat 364.540.919 viatges en tramvia. La xarxa Trambaix, amb tres línies (T1, T2 i T3) i 29 parades ha realitzat més de 247 milions de viatges des de la seva posada en funcionament. La xarxa Trambesòs, també amb tres línies (T4, T5 i T6) i 27 parades, ha aconseguit més de 116 milions de viatges.

La xarxa Trambaix va entrar en servei el 3 d’abril de 2004 i la xarxa Trambesòs ho va fer el 8 de maig del mateix any. El creixement del nombre de viatges del Tramvia de Barcelona ha estat constant des de la seva posada en funcionament, amb l’única excepció dels anys 2010 i 2012.

 

  VEURE MÉS

TRAM participa amb una nova activitat a La Ciutat dels Somnis, el Festival de la Infància, que s’organitza al recinte Montjuïc de la Fira de Barcelona des del divendres 27 al dilluns 30 de desembre del 2019 i del dijous 2 al dissabte 4 de gener del 2020.

A l’activitat “TRAMQUIZZ” s’explicarà com funciona un tramvia, com treballa l’equip de TRAM i, quina és la feina del personal de conducció i com es duu a terme perquè el servei de transport públic operi amb normalitat.

Els diferents elements d’aprenentatge amb explicacions i imatges del tramvia i les seves instal·lacions prepararan els infants per participar al qüestionari TRAMQUIZZ i comprovar tots els coneixements que han adquirit.

L’estand comptarà amb l’espai d’aprenentatge i un photocall. A més, tots els nens i les nenes i les famílies que visitin l’espai de TRAM podran recollir retallables de l’estructura d’un tramvia per muntar en cartró.

L’activitat està dirigida als infants d’entre 4 i 12 anys i s’identifica dins del Festival de la Infància amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) Energia assequible i no contaminant; Treball decent i creixement econòmic i, Ciutats i comunitats sostenibles.

El Festival de la Infància

La Ciutat dels Somnis 2019 és la tercera edició del nou format del Saló de la Infància. Aquest any, torna més dies perquè els nens i nenes d’entre 4 i 12 anys puguin divertir-se mentre aprenen els oficis que mouen una ciutat tan gran com Barcelona. Per això, dins del recinte firal es poden trobar supermercats, cossos de seguretat, entitats esportives, arquitectes, veterinaris, entre d’altres, i el tramvia, que uneix de manera sostenible la ciutat amb altres municipis de la Regió Metropolitana de Barcelona.

Totes les activitats estan identificades amb un o més dels 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) creats per les Nacions Unides i promoguts com a Objectius Mundials per al Desenvolupament Sostenible dins de l’Agenda 2030.

  VEURE MÉS

TRAM ha renovat per tercer any consecutiu el seu conveni de col·laboració amb el MACBA, el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB), la Fundació Joan Miró, el Museu Picasso de Barcelona i el Museu Nacional d’Art de Catalunya (Museu Nacional) i ha sumat la Fundació Antoni Tàpies a l’acord amb l’objectiu de facilitar la difusió de les exposicions d’aquests museus i centres de cultura a través del Tramvia de Barcelona.

El conveni estableix la col·laboració entre TRAM i els 6 museus que conformen el grup Articket amb l’objectiu de fomentar la cultura, facilitar la difusió de les exposicions previstes i promoure el coneixement de l’oferta cultural dels centres museístics de la ciutat. Per aquest motiu, TRAM s’ha compromès a afavorir la visibilitat de les propostes culturals i fomentar l’assistència als museus amb sortejos i promocions de packs d’entrades i abonaments al llarg de l’any 2020 a través dels seus canals corporatius.

Les persones usuàries del tramvia, doncs, accediran doblement a l’oferta cultural barcelonina a través de les propostes de les xarxes socials de TRAM i la retolació de les instal·lacions tramviàries per part de cada una de les entitats museístiques.

Una actuació de difusió cultural d’alt impacte

El conveni de TRAM amb els museus, el qual estarà vigent fins al mes de desembre de 2020, estableix una sèrie de compromisos del Tramvia de Barcelona amb la difusió de l’art i la programació cultural dels sis museus. L’actuació comunicativa més destacada és la possibilitat de vinilació d’un tramvia sencer durant un període de dos mesos per fer difusió d’una proposta programada de cada un dels museus participants del conveni.

L’acord establert entre TRAM i els museus de la ciutat també inclou altres contraprestacions, com ara la difusió de l’art i la cultura a través dels canals propis del Tramvia de Barcelona i l’ús d’espais per a l’organització d’activitats i esdeveniments.

Calendari d’accions de comunicació al TRAM

El calendari de les campanyes de comunicació al Tramvia de Barcelona ha començat aquest mes amb la vinilació d’un tramvia a Trambaix amb la imatge de l’exposició “Gameplay. Cultura del videojoc” del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB). Les accions seguiran el següent calendari:

  • CCCB: Acció a TRAM activa del 15 de desembre de 2019 fins el 14 de febrer de 2020.
  • Museu Nacional: Acció a TRAM activa del 15 de febrer fins el 14 d’abril de 2020.
  • Fundació Joan Miró: Acció a TRAM activa del 15 d’abril fins el 14 de maig de 2020.
  • Museu Picasso: Acció a TRAM activa del 15 de juny fins el 14 d’agost de 2020.
  • Fundació Antoni Tàpies: Acció a TRAM activa del 15 d’agost fins el 14 d’octubre de 2020.
  • MACBA: Acció a TRAM activa del 15 d’octubre fins el 14 de desembre de 2020.

Sobre l’Articket

Articket, és el passi que dona accés directe als 6 museus de Barcelona durant 12 mesos. Els museus inclosos en aquest passi son CCCB, Fundació Antoni Tàpies, Fundació Miró, MACBA, MNAC i Museu Picasso. Amb un format de passaport i una proposta enriquida amb informació sobre rutes i curiositats a la ciutat, aquest passaport de l’art proposa un viatge per l’art que ofereixen els principals museus d’art de la ciutat amb un 45% de descompte sobre el preu de l’entrada general.

  VEURE MÉS

TRAM ha realitzat un vídeo solidari per recolzar l’associació 1.000 i una Nineka, ni un nen amb càncer en la seva lluita contra el càncer infantil i felicitar les festes a través de les xarxes socials. Amb la compartició d'aquest vídeo protagonitzat per l’equip del Tramvia de Barcelona, i una donació de 10.000 € s’ajudarà a donar a conèixer i impulsar el projecte.

Al vídeo, realitzat amb motiu de les festes de Nadal, hi apareixen 40 treballadors i treballadores de tots els departaments que han participat de manera voluntària.

També per escollir la causa solidaria protagonista del clip es va demanar a l’equip de TRAM que proposés voluntàriament projectes al departament de Responsabilitat Social Empresarial que posteriorment es van sotmetre a la votació de tota la plantilla. El projecte 1000 i una Nineka, ni un nen amb càncer és la proposta d’una conductora de la xarxa de Trambaix.

La versió del tema musical nadalenc del vídeo és Boom Boom Boom del grup Grace Mesa. La coordinació del vídeo ha anat a càrrec de l’agència Matèria Creativa, amb la realització del Jordi Cabané i la direcció de fotografia del Jordi Rafart.

Associació 1.000 i una Nineka, ni un nen amb càncer

Un any més, TRAM vincula la seva felicitació de Nadal a una causa solidària. L’any passat, va recolzar la Fundació Pasqual Maragall, l’anterior la campanya Aliança Humanitària per a l'Alimentació Infantil de la Creu Roja a Catalunya i aquest any l’equip del Tramvia ha escollit ajudar a l’associació 1.000 i una Nineka.

El projecte neix de l’experiència de vida de la Maria Rascón, mare d’un infant de Cornellà que no va poder superar el càncer. Gràcies al suport de la ciutat, de l’Ajuntament de Cornellà i d’un grup de dones voluntàries, confeccionen, exposen i venen en cada edició del projecte més de mil ninekas, com a símbol dels més de mil infants diagnosticats de càncer.

Nineka és una agulla de roba, un fermall, un penjoll, que es ven per un preu simbòlic que equival a mitja hora d’investigació oncològica del laboratori de l’Hospital Sant Joan de Déu.

Amb la donació de 10.000€ de TRAM es finançarà l’adquisició d’un ultracongelador pel laboratori de recerca del càncer infantil de Sant Joan de Déu. Aquest nou equipament permetrà congelar mostres de teixits de forma ràpida de cara a la seva posterior crio-preservació o incorporació al banc de tumors pediàtrics del laboratori. Es tracta d’un dels bancs de tumors pediàtrics més complerts del món, amb més de 2.500 mostres, que ofereix la possibilitat de seqüenciar el genoma d’aquestes mostres i identificar noves vies d’investigació.

  VEURE MÉS

TRAM i la Fundació IRES signen per segon cop un conveni de col·laboració per finançar beques per a joves en situació de vulnerabilitat que viuen al districte de Sant Martí de Barcelona.

Amb aquesta signatura, TRAM reafirma el seu compromís destinant 3.000 € al Repte 22, la iniciativa de la Fundació IRES amb la col·laboració del 22@Network per aconseguir beques per a joves del Projecte Click.

Actualment, adolescents i joves en situació de vulnerabilitat es troben amb diverses dificultats per a desenvolupar un procés formatiu de qualitat. Segons dades d’Idescat del tercer trimestre de 2019, el 23,7% de joves entre 16 a 24 anys es troba a l’atur. Un fet que s’agreuja per la manca d’oportunitats i d’opcions de formació, orientació i inserció per als joves.

Segons les enquestes realitzades per l’equip tècnic del Projecte Click d’IRES, més del 50% dels adolescents i joves no saben què volen fer i gairebé un 75% no saben com buscar feina. Tant ells com les seves famílies han de fer front a unes despeses que sovint no poden assumir, fet que dificulta encara més accedir a una via de sortida que els permeti deixar enrere la seva situació de vulnerabilitat.

Per aquesta raó, l’objectiu de la Fundació és poder oferir beques “Click” que permetin a nois i noies continuar amb el seu recorregut formatiu durant un curs escolar. L’import d’una beca cobreix tot un any escolar, permetent personalitzar i adaptar-se a les necessitats de cada jove. A més del suport socioeducatiu que es duu a terme des del Projecte Click, s’inclou un pla de treball personalitzat, matrícules a formacions, l’acompanyament especialitzat del jove i del seu entorn familiar i la cobertura del cost de materials escolars, transport, etc.

Amb el suport d’entitats i empreses col·laboradores com TRAM, cada cop estem més a prop d’aconseguir que hi hagi més adolescents i joves del districte que puguin assumir el cost d’una formació completa, facilitant alhora el seu accés a noves oportunitats en l’àmbit pre-laboral i social. Perquè la situació econòmica dels joves i les seves famílies no hauria de ser un obstacle en el seu desenvolupament.

  VEURE MÉS

La Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), administracions consorciades de l’Autoritat del Transport Metropolità, han anunciat aquest dimecres la nova política tarifària que determinarà els preus del transport públic de l’àrea de Barcelona el proper 2020. L’acord és una mirada de futur cap a un sistema més senzill i una gamma de títols de transport més concentrada, on les persones usuàries més habituals siguin les més afavorides.

En aquest sentit, el Sistema Tarifari Integrat estrenarà l’1 de gener la T-usual, un títol que neix per substituir la T-mes, amb viatges il·limitats durant 30 dies i de caràcter personal. El seu preu serà un 25% menys que el valor actual de la T-mes: la targeta d’una zona tindrà un cost de 40 euros. D’altra banda, l’altra gran novetat serà la T-casual, pensada per a persones que facin un ús menys intensiu, que substituirà la T-10 però que serà de caràcter unipersonal, amb un preu d’11,35 €, per a una zona tarifària.

La tercera targeta de nova creació aquest 2020 és la T-grup, una targeta multipersonal que, amb el mateix cost unitari que la T-casual, permetrà fer 70 viatges en 30 dies (79,45€ per a una zona). És un títol pensat per a l’ús ocasional del transport públic per part de grups, com ara escolars, esportius o d’altres.

Davant aquesta nova proposta de tarifes, Calvet ha destacat que els usuaris “que tinguin el transport públic com a base de la seva mobilitat hi sortiran guanyant”. Per al conseller, “ens trobem amb un canvi de model de mobilitat en què el transport públic passa d’un rol complementari a un rol central i en què anem cap a un nou model que ens du a transformar els títols buscant fidelitzar els usuaris”. “Amb aquest canvi de paradigma no només hi surt guanyant l’usuari sinó també el país i el planeta perquè a més transport públic, menys emissions de gasos amb efecte d’hivernacle, més qualitat de l’aire i més salut. I actuem davant l’emergència climàtica”.

El titular de Territori i Sostenibilitat ha destacat que aquest canvi de model, “que té com a títol estrella la T-usual”, no acaba amb la nova gamma de títols presentada avui. “Anem fent passes. L’any passat vam presentar la tarifa plana metropolitana i ara anem cap a una mobilitat més sostenible en què beneficiem amb un millor preu la freqüència d’us, simplifiquem els títols, busquem que el preu sigui proporcional a la distància recorreguda i minimitzem el frau. Tot plegat amb un doble objectiu: que hi guanyi l’usuari habitual i que cada vegada hi hagi més gent que pugi al tren, al bus i al tram del transport públic”.

L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha celebrat l’acord assolit, qualificant la proposta de “revolució tarifària” i de “canvi de paradigma” que dona resposta a un clam ciutadà per afavorir l’ús del transport públic entre els usuaris habituals. “El gran canvi és que arriba la tarifa plana al transport públic de Barcelona” ha assegurat, afegint que es vol que el títol de referència sigui la T-Usual, que per 40 euros al mes permet viatges il·limitats. Colau ha afirmat que des de l’Ajuntament de Barcelona se seguirà treballant i lluitant per augmentar la inversió en transport públic però alhora, ha volgut deixar clar que “avui passem a l’acció i ens assegurem que la major part de la ciutadania, la gent treballadora, la gent estudiant, la gent que ho té més difícil per arribar a final de mes tingui la major reducció tarifària que s’ha fet mai a la història”.

"Aquest any hem anat molt més enllà i hem dut a terme una transformació del sistema tarifari que havia estat vigent durant els darrers anys. Tot, amb l'objectiu de facilitar i impulsar un canvi d'hàbits i fidelitzar usuaris al transport públic i beneficiar als que ja ho són de forma habitual", ha exposat el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB, Antoni Poveda, assenyalant el punt d'inflexió que suposa aquest canvi de títols de transport públic. Poveda també ha exposat que "aquesta transformació no compromet la viabilitat econòmica, doncs ho hem fet de tal manera que el pressupost de l'ATM també estigui equilibrat", i ha recordat també que, des de l'AMB, "estem pendents de recursos de l'Estat per poder fer front a inversions necessàries i poder continuar millorant i ampliant la oferta de transport públic". D'altra banda, Poveda ha emmarcat aquesta transformació del sistema tarifari com un pas més per seguir facilitant a la ciutadania alternatives davant l'entrada en vigor, l'1 de gener de 2020, de la ZBE Rondes de BCN, que restringirà la circulació dels vehicles més contaminants de dilluns a divendres laborables de 7 a 20 hores. "Les rebaixes importants de preu d'alguns títols per als usuaris habituals, d'un 25%, no s'havien fet mai", ha apuntat, esperant que aquesta rebaixa també faciliti el canvi del vehicle privat al transport públic.

Consolidació de la tarifació social

La T-usual i la T-casual són els dos nous títols que pretenen ser la base del nou sistema tarifari, juntament amb la T-jove, que també reduirà el seu preu en un 25% (80 € per a una zona) i que permet fer viatges il·limitats als menors de 25 anys durant 90 dies consecutius, i la targeta gratuïta T-16, per als menors de 16 anys.

Pel que fa a la gamma de títols de tarifació social, es mantenen els títols FM/FN per a famílies monoparentals i nombroses, amb una reducció del preu d’un 25% de mitjana, excepte l’abonament trimestral, que s’elimina. També es manté la bonificació de la T-usual per a persones en situació d’atur que reuneixin les condicions establertes, títol que es congela amb un preu de 9,95 €.

La T-dia, amb viatges il·limitats durant 24 hores, passarà a valer 10,50€, la d’una zona tarifària, mentre que la T-aire, pensada per a dos viatges integrats en dies d’episodis declarats de contaminació ambiental amb restricció de trànsit, tindrà un preu de 2,05€ per a una zona. Continuarà en vigor la T-verda, gratuïta i amb viatges il·limitats durant tres anys per a persones que hagin desballestat el seu vehicle privat contaminant i hagin renunciat a comprar-ne cap altre en tres anys. A l’àmbit metropolità (36 municipis), la gestiona l’AMB a través d’AMB Informació. Fora l’àmbit metropolità, per a les persones empadronades a la resta de municipis de la xarxa integrada, l’AMTU.

La T-casual Treb. Aeroport per a les persones treballadores de l’aeroport també seguirà formant part de la gamma de títols integrats, que amb el mateix preu de la T-casual (11,35€, d’una zona) permet accedir a les estacions de l’Aeroport de la L9Sud de metro.
D’altra banda, el Bitllet Senzill, títol no integrat del Sistema Tarifari, tindrà un cost de 2,40€, en el cas d’una zona tarifària. El Bitllet Senzill Aeroport L9 Sud valdrà 5,15€.

Els títols socials de l’AMB i FGC mantenen les característiques existents fins ara.

Títols adquirits durant el 2019: bescanvis i caducitat

L’actual T-10 passarà a ser unipersonal a partir de l’1 de gener i es podrà utilitzar fins al 29 de febrer. Aquells usuaris que disposin de títols no exhaurits i no vulguin utilitzar-los com a unipersonals podran acudir als Punts d’Atenció, on es procedirà a la devolució de l’import pel nombre de viatges no usats. Tots els altres títols adquirits el 2019 podran utilitzar-se fins a la seva data de caducitat.

  VEURE MÉS