post-image

TRAM implementa tres noves millores de l’accessibilitat a la informació de servei en el marc de la Setmana Europea de la Mobilitat. Aquests projectes són part del camí que l’empresa fa cap a l’accessibilitat universal, és a dir, l’eliminació de les barreres per a persones amb dificultats afegides com les visuals o les auditives.

El Tramvia està instal·lant a totes les seves parades i tramvies, tant de la xarxa Trambaix com la de Trambesòs, el sistema NaviLens. Aquesta tecnologia de lectura intel·ligent i a distància de codis QR permet a les persones amb discapacitat visual, però també al públic en general, ubicar-se a les instal·lacions tramviàries mitjançant l’audiodescripció del seu contingut: nom de la parada, xarxa, línia, direcció, destinació, modificacions del servei, incidències ...

Les persones usuàries només han de descarregar l’aplicació de NaviLens per poder reconèixer aquests codis de colors a fins a 10 metres de distància, longitud que cobreix gairebé tota l’andana del tramvia tenint en compte que hi haurà un QR a cada costat de la parada. La tecnologia avançada d’aquests codis, a més, permet la seva lectura en moviment, de biaix i sense enfocar la càmera del dispositiu. Es tracta de gairebé una detecció automàtica per millorar l’experiència de l’usuari amb dificultats visuals.

D’altra banda, el Tramvia i Google estan treballant conjuntament per tal de poder oferir els horaris de tota la xarxa tramviària en temps real als usuaris del cercador online. A través d’un accés creat a propòsit, l’empresa tecnològica pot disposar dels horaris modificats cada pocs segons i donar la informació més acurada possible als viatgers i viatgeres. D’aquesta manera, tant si fan la cerca a través de Google Maps com a través de l’app mòbil o el web de TRAM, els horaris estaran totalment adaptats a la realitat de l’operació.

La informació sobre els horaris i incidències en temps real també es pot trobar a l’Open data de TRAM per a l’ús de qualsevol desenvolupador tecnològic.

I, per últim, el web tram.cat ha modificat diferents aspectes de la seva visualització per assolir els criteris de conformitat d’una pàgina doble A. Això vol dir que ha aplicat 9 nous requisits per a l’accessibilitat de persones amb dificultats auditives i visuals. Aquests requisits són:

  1. Proporcionar una relació de contrast del text i les imatges d’almenys 4.5:1, llevat d’excepcions puntuals.
  2. Proporcionar la capacitat d’augmentar el text fins a un 200% sense perdre contingut ni funcionalitat.
  3. Utilitzar text enlloc d’imatges per transmetre informació, excepte en situacions essencials. En el cas de TRAM, s’han assolit altres solucions, igualment vàlides, en pro de l’usuari habitual que no necessita d’aquest requeriment.
  4. Garantir que els encapçalaments i les etiquetes descriguin el tema i propòsit de la pàgina.
  5. Garantir que l’indicador de focus del teclat sigui visible, llevat d’excepcions puntuals.
  6. Garantir que l’idioma del contingut pugui ser determinat pel software, llevat d’excepcions contemplades.
  7. Garantir una navegació coherent, amb esquemes repetitius, entre les pàgines.
  8. Identificar els components que tenen una mateixa funcionalitat de manera coherent entre ells.
  9. Oferir suggeriments en detectar errors en l’entrada de dades, excepte si suposa un risc per la seguretat o va en contra del propòsit del contingut.

Aquests tres nous avenços, doncs, formaran part de l’estratègia d’accessibilitat universal de TRAM que està en desenvolupament constant amb altres instal·lacions com el servei d’audiodescripció de les màquines d’autovenda, la participació en la prova pilot del transport de persones amb escúters o la implantació dels bucles magnètics inductius per a persones amb dificultats auditives a tota la xarxa tramviària.